Jak dobrać kaloryczność diety?

Dobierając kaloryczność posiłków, trzeba wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników. Należą do nich takie parametry jak płeć, wzrost, wiek oraz intensywność aktywności wykonywanych każdego dnia. Dobrym sposobem, aby dbać o odpowiednią ilość kalorii w diecie, jest wybór cateringu dietetycznego. Dzięki temu nie trzeba liczyć kaloryczności wszystkiego, co się danego dnia zjadło.

 

Obliczanie kaloryczności diety

Podstawowa przemiana materii, nazywana w skrócie PPM, to minimalna ilość kalorii, którą organizm potrzebuje do utrzymania czynności życiowych, takich jak produkcja hormonów, funkcjonowanie organów, czy krążenie krwi. Z kolei całkowita przemiana materii to kaloryczność diety, która poza utrzymaniem czynności życiowych, pozwala także na normalne funkcjonowanie i wykonywanie różnych czynności. Jednocześnie jest to kaloryczność niepowodująca zmian masy ciała. Zależnie od wieku i stylu życia PPM pochłania od 45 do 70% zapotrzebowania energetycznego w ciągu dnia.
Pierwszą rzeczą, którą warto zrobić, by poznać swoje zapotrzebowanie energetyczne, jest użycie naszego kalkulatora dietetycznego. Zaznacza się w nim swoją płeć, wzrost, wagę, wiek, poziom aktywności, a także cel, który chce się osiągnąć. Na podstawie tych danych można określić, jakie ma się potrzeby energetyczne.

 

liczenie kalorii

 

Jak bezpiecznie dopasować ilość kalorii?

Jednak kalkulator może być za mało dokładnym narzędziem do określenia idealnej kaloryczności posiłków. Najlepszym sposobem, by dostosować odpowiednią ilość kalorii, jest darmowa konsultacja z dietetykiem. Pomoże on dopasować najzdrowszą kaloryczność posiłków do potrzeb konkretnej osoby. Przy dobieraniu diety mogą być istotne kwestie, których kalkulator nie jest w stanie wychwycić, takie jak np. stan zdrowia. Przykładowo według kalkulatora, dla wysokiego, młodego mężczyzny, który uprawia zawodowo sport, a także chce zwiększyć masę ciała, podaż kaloryczna wynosi ponad 4000 kcal dziennie. Z kolei niskiego wzrostu kobieta w średnim wieku, która ma niedużą aktywność na co dzień i pragnie schudnąć, powinna spożywać ok. 1400 kcal dziennie. Może się okazać jednak, że taka ilość kalorii może być nieodpowiednia.